Machu Picchu!!! - Reisverslag uit Lima, Peru van Tabitha Dijk - WaarBenJij.nu Machu Picchu!!! - Reisverslag uit Lima, Peru van Tabitha Dijk - WaarBenJij.nu

Machu Picchu!!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tabitha

02 Juli 2009 | Peru, Lima

Hallo! Ben ik dan eindelijk. Ik kon gisteren deze pagina niet openen, dus hier komt m´n berichtje!

Ik heb trouwens s´avonds nog een superverjaardag gehad.
Om 20.00 uur had ik met Larissa afgesproken en omdat het weer stakingsdag was, kon Lena helaas niet op tijd in Cusco zijn. Achter de computer kreeg ik ineens een berichtje dat het toch gelukt was, dus snel afgesproken. Ze hadden allebei cadeautjes gekocht. Heel lief en met z´n vieren (Lena bracht een jongen uit Frankrijk mee) zijn we naar een schattig restaurantje geweest. De eigenaar sprak zowaar een beetje nederlands! Er zat een nederlandse jongen alleen te eten, dus maar gevraagd of hij erbij wilde komen zitten en dat wilde hij wel.
Als toetje had Lena een stukje taart en een kaars gekocht en in het restaurant begonnen ze te zingen. Toen de eigenaar erachter kwam, was er net een peruaans live bandje bezig. Dus dat werd Happy Birthday op z´n peruaans en het hele restaurant zong mee. Leuk!!!
Na het eten zijn we met z´n vieren, de franse jongen ging slapen, wat gaan drinken. een super bananamilkshake. Extra mooi gepresenteerd door de barman!!!
Al met al, een gezellige verjaardag dus, maar heb zin om het met jullie allemaal te vieren hoor!!!

En dan nu::: tatatata: Machu Picchu!
Een van de 7 nieuwe wereldwonderen.
Vanuit Cusco ben ik met de bus naar Urubamba en Ollantaytambo ( He, ik heb moeten oefenen op deze naam hoor!) gegaan en vanuit daar met de trein naar Aguas Calientes. Dorpje en toegangspoort naar Machu Picchu. En hoe toevallig. Larissa zat naast me!
Dus zijn we gezellig met z´n tweeen gereisd en samen een hostel gezocht in Aguas Calientes. Het is een supertoeristisch dorpje, maar ja, iedereen die naar Machu Picchu wil, komt hierheen.
De eerste dag hebben we een beetje rondgelopen, gegeten en s´avonds de warmwaterbaden bezocht. Die waren weer net zo bruin als in Baños in Ecuador. Dat was vanwege de mineralen zeiden ze. maar deze stonk ook nog! Ook vanwege de mineralen zeiden ze hier. Maar ik weet het niet hoor! Ik heb het niet lang volgehouden daar. Wat wel weer leuk was is dat Larissa daar een meisje tegenkwam waarmee ze een tijdje heeft samengereisd. Zij reisde nu samen met een franse jongen ( die zijn echt overal, die fransen!) en iets later zijn we met z´n allen uit eten geweest.
Dat was ook weer zoiets: iedereen probeert je naar binnen te krijgen met allemaal gratis dingen: Gratis drankje, gratis knoflookbrood en 20% korting op de rekening. Klinkt goed, toch? Dus wij naar binnen. Bleek het of drankje of knoflookbrood te zijn. He, dat was niet de deal! Maar goed. Toen bleek de 20% niet op de hele kaart te zijn en toen we de rekening kregen en het minder dan 20% was hebben we even een scene gemaakt. He, vertel de waarheid en dan beslissen we of we komen eten, maar niet op deze manier. Dus... we hebben minder betaakd... eigen schuld! En zijn weggegaan!
Toen naar bed, want om 03.45 uur zou de wekker gaan!!!
De mooiste aanblik van Machu Picchu was namelijk s´ochtends vroeg zonder mensen. Was ons verteld. En je kon een incatrail van 4 dagen doen om er tekomen, maar aangezien ik liever fiets dan loop heb ik dus de trein gepakt. Omdat we toch een beetje het inca gevoel wilden hebben, zijn we dus s´ochtends om 4 uur naar Machu Picchu gaan lopen. Met een zaklamp, want er was natuurlijk geen licht. Mèn... wat was dat zwaar! Allemaal stenen traptreden, steil de berg op! En ik dacht dat die Inka´s klein waren! Waarom ze dan zulke hoge traptreden gemaakt hebben is mij een raadsel. Dat koste wat kracht, zeg!
Maar na anderhalf uur waren we opeens bij de ingang. Daar was al een stuk of 100 man aan het wachten. Dus snel in de rij gaan staan voor de bussen kwamen, want Machu Picchu opent pas om 6 uur.
Toen kwamen we weer iets op krachten en beloten we toch maar Wayna Picchu te gaan beklimmen. Als jullie een foto van Machu Picchu zien, is daarachter een hoge berg. En alleen de eerste 400 mensen mogen die beklimmen. op weg naar de ingang zeiden we: dat doen we echt niet! Ik ben kapot. Maar na een tijdje gewacht te hebben, dachten we ach, het gaat wel weer.
Nou... en dan opent Machu Picchu. Denk je van de eerste aanblik te kunnen geniete. No way! De mensen beginnen te rennen en elkaar aan de kant te duwen om als eerste een stempel te krijgen om die berg Wayna Picchu te kunnen beklimmen. Dus zonder op of om te kijken... wij erachter aan.
Gelukkig waren we bij de eersten en je mag dan kiezen of je om 7.00 uur of om 10.00 uur de berg opklimt. Onder het mom van. Als we het toch doen, dan maar meteen, dan hebben we het maar gehad... hebben we ons aangemeld voor de eerste ronde.
Eenmaal door de controlepost: wat denk je: Nog meer trappen!!!
De route omhoog was wel mooi en eigenlijk viel het ons achteraf mee. In 45 min. waren we boven. En toen begonnen de foto´s te komen!!! Wow, wat een uitzicht. Echt super! we zijn een hele tijd boven geweest en tegen 10.00 uur waren we weer beneden.
Wat doe je dan als je in Machu Picchu bent? Rondlopen??? Echt niet!!! Uitrusten en zonnen op het gras! Dat was wel even relaxed. Het was tenslotte nog vroeg! En we hadden al zoveel gedaan!
Na een uur zijn we het complex gaan bekijken. Wat groot en mooi. Resultaat: zo´n 400 foto´s, hahaha!
Om 13.00 uur hadden we het wel gezien en hebben we weer een zonplekje opgezocht.
Bij de uitgang kon je eens tempel in je paspoort krijgen en die heb ik natuurlijk gehaald!
Daarna ben ik in 45 minuten weer naar beneden gelopen. Het leek wel een jungleweg. Grappig, want s´nachts zie je dat allemaal niet.
Daarna nog wat gegeten en terug met de trein. De rest weten jullie al.

Ik ben nu trouwens in Lima. Gisteren ben ik vanuit Cusco hierheen gevlogen en ik ben de tijd een beetje aan het doorkomen om vanavond om 19.00 uur richting Madrid te vertrekken. Ik hoop dan morgen om 18.20 in Amsterdam te landen.

Ik heb superveel zin om jullie allemaal weer te zien en het volgende berichtje komt vanuit Nederland!!!

Heel veel liefs en tot heel gauw!!!

XXX Tabitha!!!

Hola, por fin mi ultimo mensaje desde aqui. ayer no he podido abrir esta pagina.

A final he tenido un cumpleaños superbonito.
Por la noche habia quedado con Larissa y por la huelga (otra vez) Lena no ha podido llegar a Cusco. Que sorpresa cuando me mando un mail que si ha podido llegar y claro que hemos quedado. Los 4 ( lena estaba con un chico de Francia) hemos ido a cenar y de postre Lena me habia comprado un trozo de tarta y una vela ( Por cierto Larissa tambien tenia regalo, Son los mejores!)
En este momento habia una banda de musica en el restaurante, y cuando el duenño se ha dado cuenta que era mi cumple, empoezaron a tocar Cumpleaños feliz y todo el restaurante cantaba! Que bonito!
Despues de la cena he invitado a todos a tomar algo en un bar y lo hemos pasado muy muy bien.
Espero pero, poderlo celebrar con todos vosotros tambien!!!

Bueno, y ahora: tatatata: Machu Piccu!!!
uno de los 7 nuevos milagros del mundo.

Desde Cusco he ido en bus a Urubamba y ollantaytambo ( hey, he tenido que practicar ese nombre!!! )
Y desde alli me fui en tren a Aguas Calientes. Y que coincidencia: Larissa tenia el asiento al lado!!! asi que hemos viajado juntos y hemos buscado un hostal juntos.
Aguas calientes es superturistico, pero funciona como puerta de entrada de Machu Picchu. Toda la gente que quieren visitar eso, pasan por Aguas Calientes!
El primer dia no hemos hecho mucho. Caminando por el pueblo, cenar y visitar los baños termales. Eran tan sucios como en baños en Ecuador. por los minerales, os acordais? Pero estos tambien olian supermal. tambien por los minerales dicen aqui. pero... yo no lo creo! No he aguantado mucho, lo bueno era que Larissa ha encontrado a una chica con quien ha viajado. Asi hemos quedado con ella y su amigo frances ( estan por todo estos franceses!)
a cenar. Y bueno, eso de car. Te prometan de todo, pero una vez dentro no te dan nada. Asi que cuando nos hemos dado cuenta, hemos pagado menos y nos hemos ido. Hey, dinos la verdad, pero no mentiras!

Bueno, el 2. dia. A las 03.45 H nos hemos levantado y hemos caminado hasta Machu Picchu. Que duro!!! escalones de piedras, subir la montaña!!! Pensaba con los incas eran pequenos, pero porque han hecho los escalones tan altos??? No se, pero ha contado mucha fuerza!
a las 5.30 por fin hemos llegada a la entrada y Machu Picchu no abre hasta las 6. Asi hemos recuperado un poco de fuerza para poder ver la primera vista. Pero... no era asi.
Habeis visto una foto de Machu Picchu? atras hay una montaña, y solo lops primeros 400 personas pueden subirlo. Asi que en la entrada la gente han empezado a correr y nosotras atras! Hemos tenido el sello a las 7 y hemos subido. una maravilla. Que bonitio!
a las 10.00 h hemos bajado y que haces cuando estas en Machu Picchu? Mirar todo? Que va! A tomar el sol en el cesped!!! Era solo las 10!
Despues de una hora hemos recuperado las fuerzas y hemos visitado el complejo. Que grande y que bonito. a la 1 hemos visto todo y otra vez a tomar el sol. En la salida podrias tener un sello en el pasaporte y tambien lo tengo.
He bajado caminado y parecia la selva. Por la noche subir con luces no lo ves.
Despues hemos cido algo en a esperar el tren de vuelta.
El resto ya he contado.

Ahora estoy en Lima. Ayer he volado de Cusco a Lima y ahora estoy esperando mi vuelo a las 19.00 h para Madrid.
Tengo muchas ganas de veros! A ver is me puede escaper unos dias!!!

El proximo mensaje sera desde Holanda!!!

Un beso y espero hasta pronto!!!

XXX Tabitha!

• 02 Juli 2009 - 17:15

Laura,:

Hey Tabitha,

Wat fijn om te horen dat je je verjaardag zo leuk hebt gevierd,dat zul je denk ik nooit meer vergeten die verjaardag!

Ralph en ik hebben nog een super leuk nieuwtje!
    Maar dat hoor je snel!
    (En nee ik ben niet zwanger hoor,het is iets anders :-) ).

Tot snel!

Liefs,

• 02 Juli 2009 - 19:29

Dylan:

@ Laura: Wij willen ook op de trouwerij komen! Of is dat het ook niet ;-)

@ tabitha: Welkom Thuis! Wij komen de 20e naar NL volgens mij...

• 03 Juli 2009 - 04:53

Agnes:

Hé Tabitha,

Nou, ik hoop dat je een goede reis hebt naar Nederland. Ik houd het nu kort, druk druk druk.
    Morgen zul je wel heeeeeeeeeel lang slapen, of niet? Mèèèèèèèn!Wat zul jij straks uitrusten als je thuis bent!!!!En dat mag dan ook, hè!!!!!!Nou, meid, hier alvast heeeeeeel veel dikke kussen en ik houd nog wel contact.
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

• 03 Juli 2009 - 08:38

Marga:

Que bien Taby !!!!
    Esto ha sido genial, seguro que te ha pasado el tiempo muy rapido.
    Este cumpleaños sera inolvidable. Un cumple en Peru.
    Yo tambien tengo muchas ganas de verte. No estoy acostumbra a estar tanto tiempo sin verte. Pero si tu me lo permites este invierno vendre a verte.
    Aunque tambien estaria genial que tu vinieras a casa. Te echamos mucho de menos.
    Miles de besos.
    Y buen viaje a HOLANDA.

• 09 Juli 2010 - 13:01

Damian:

Hoi Tabitha leuk met zoon verjaardag joh dat onthoud je wel X)